“האלכימאי” של פאולו קואלו הוא אחד מרבי המכר הגדולים, ולא במקרה – הוא יכול לשנות את החיים של קוראיו. לי הוא בעיקר נתן האלכימאיאת התובנות שחשוב להתבונן בעצמנו כל הזמן, להקשיב לרחשי הלב שלנו, לזהות אותות הנקרים לנו במסלול חיינו ומעל הכל ללכת בעקבות החלום שלנו.
קואלו מספר על הנער סנטיאגו, רועה כבשים שחולם על אוצר הטמון על יד הפירמידות במצרים, ומחליט לעזוב את העדר ואת שדות המרעה שלו וללכת בעקבות חלומו. בדרכו הוא פוגש באנשים ומצבים שונים ומשונים שעוזרים לו לבסוף להגיע אל ייעודו, ומכל אדם ומצב שהוא נקלע לתוכו, הוא לומד סודות נסתרים לגבי העולם הסובב אותו, ולגבי דרך התנהלות העולם, ובסוף המסע מגלה שהאוצר, בעצם, היה כל אותו הזמן בנקודת המוצא שלו שממנה התחיל המסע.
הסיפור הוא משל המבקש לטעון כי כל הכלים לחיפוש ייעודו של האדם בעולם נמצאים כבר בו ועליו רק להקשיב ללבו.
לאורכו ולרוחבו של הספר יש אין סוף משלים ואמירות חכמות על בני אדם ועל העולם, שקואלו שם אותן בפיהם של הדמויות שמלוות את הנער במסעו. הנה כמה מהאמירות הללו שהשאירו בי חותם:
מגדת העתידות: “הדברים הפשוטים בחיים הם המיוחדים ביותר. רק אנשים חכמים מסוגלים להבין אותם.”
“נראה שלכל אחד יש מושג ברור איך האחרים צריכים לחיות את חייהם, אבל אין לו שום מושג על חייו שלו עצמו.”
מלך שלם: “חובתו האמיתית היחידה של האדם היא להגשים ייעודו. וכשאתה רוצה משהו, היקום כולו נחלץ לעזרתך.”
לאחר שנגנב כל כספו, הבין הנער: “אני כמו כולם – רואה את העולם כפי שהייתי רוצה שיהיה, לא כפי שהוא באמת.” אבל אז הבין שאמנם אין לו פרוטה בכיס אבל יש לו אמונה בחיים.
נהג הגמלים: “האדם אינו צריך לפחד מהבלתי ידוע כל עוד הוא יכול להשיג את מה שדרוש לו ואת מה שהוא רוצה.”
האנגלי: “למה לא כדאי לנבא את העתיד? אם יבואו דברים טובים, תהיה לך הפתעה נעימה, ואם יבואו דברים רעים, אתה תסבול קשות עוד לפני שהם יקרו.”
“אם אתה שם לב להווה, אתה יכול לשפר אותו, ואם אתה משפר את ההווה, מה שיבוא אחר כך גם הוא יהיה טוב יותר. תפסיק לחשוב על העתיד. תחיה כל יום לפי תורת הנביא, מתוך ביטחון שאלוהים אוהב את בניו. כל יום כשלעצמו מביא איתו את הנצח”.
האלכימאי: “תזכור שבמקום שבו נמצא לבך, שם נמצא האוצר שלך. אתה צריך למצוא את האוצר כדי שכל מה שלמדת בדרך אליו יהיה בו הגיון.”
“הרגע שלפני מימוש החלום הוא הרגע שבו רוב האנשים נכנעים, השעה החשוכה ביותר היא השעה שלפני עלות השחר.”
“מי שחי את היעוד שלו, יודע כל מה שהוא צריך לדעת. דבר אחד עושה את החלום לבלתי אפשרי: הפחד מכישלון.”