אתם אוהבים טיפים לחיים טובים יותר, שמטרתם לשפר את איכות החיים שלנו?

אחד מהטיפים האהובים עלי הוא: “תגידו לאנשים הקרובים לכם שאתם אוהבים אותם.”

נזכרתי בטיפ הזה כשקראתי לפני כמה ימים את ספרו של ארווין יאלום “אמא ומשמעות החיים”, שיצא בשנת 2000 בהוצאת כנרת.

יאלום, פרופ’ לפסיכיאטריה, ומחברם של רבי-מכר כגון “כשניטשה בכה” ו”תליין האהבה”, מתאר בספר את אוולין, אישה בת 62, חולה בלוקמיה קשה, שיודעת שהיא עומדת למות. בקבוצת הטיפול שיאלום מנהל, היא מספרת שבתה מרעילה את הימים האחרונים שלה.

חבר אחר בקבוצה, סאל, פונה אליה ואומר לה: “הפסיקי להעמיד פנים. אהבת בתך היא הדבר החשוב ביותר בעולם בשבילך, אל תמותי עד שתגידי לה את זה! זה ירעיל את חייה, היא לעולם לא תתאושש ותעביר את זה הלאה לבתה.”

וכך עשתה אוולין, היא התפייסה עם בתה ושברה את מעגל הקסמים המשפחתי.

דבר דומה קרה, אבל מהכיוון ההפוך למורן, שהגיעה אלי כדי לעבוד על היחסים שלה עם אמא שלה. היחסים ביניהן היו טעונים מאד. מורן חוותה מאמא שלה כל השנים, מהילדות ועד הבגרות, יחס צונן עם הרבה מאד ביקורת. והיא, מצדה, כעסה על אמא שלה על היחס שלו היא זוכה.

אמא שלה היתה על ערש דווי ומורן הרגישה ש”זה עכשיו או לעולם לא”. היא לא רצתה שאמא שלה תעבור לעולם הבא מבלי שהן יצרו ביניהן תהליך של פיוס והשלמה.

נתתי למורן לכתוב חיבור לפי המודל של אירה באיוק, כשהיא צריכה להשלים 4 משפטים:

1. בבקשה תסלחי לי…
2. אני סולחת לך…
3. תודה על…
4. אני אוהבת אותך…

בהתחלה היה למורן קשה מאד עם “המשימה” שנתתי לה, היא ישבה שעות עם עצמה, החזיקה את הכעסים ולא שחררה אותם, והלב לא נפתח.

אט אט זה קרה, וכשהיא סיימה את התרגיל הזה היא הלכה לשיחה ארוכה עם אמא שלה, שיחה כנה ופתוחה שהיא לא קיימה איתה במשך שנים רבות.

חודשיים לאחר מכן אמא של מורן נפטרה. בתקופה הזאת מורן נהייתה האדם הקרוב ביותר לאמא שלה. היא קיבלה את “האמא שמעולם לא היתה לה”, והאמא, מצידה, קיבלה בשבועות האחרונים לחייה את מה שרצתה יותר מכל אבל לא ידעה איך: את האהבה של בתה.

ואתם?

תגידו לאנשים הקרובים לכם שאתם אוהבים אותםתגידו לאנשים הקרובים לכם שאתם אוהבים אותם

ואם אתם לא אוהבים ויש לכם יחסים לא טובים עם מישהו במשפחה שלכם, אל תחכו לרגע האחרון. תעבדו על היחסים הללו ותחסכו לכם ולסביבה שלכם שנים של כאב, כעסים ובזבוז אנרגיה אדירה.

השארת תגובה